Brenner du med en idè om ny nettbutikk, men synes det er vanskelig å komme i gang? Hvordan lage nettbutikk? Her guider vi deg gjennom de viktigste punktene, fra idemyldring, til oppretting av bedrift

SLIK VERTIFISERER DU IDEEN DIN OG OPPRETTER FIRMA:

Verifiser ideen din:

Mitt navn er Helene Grønberg. Jeg startet opp mitt første firma LuxusHair (luxushair.no) da jeg var 20 år,
og har de siste 11 årene utviklet LuxusHair til å bli en kjent nettbutikk med god omsetning for jenter i alderen 18-36 år i Norge.
Jeg startet «fra scratch», uten noen form for firmalån, og har gjennom årene gradvist utviklet LuxusHair fra et lite
enkeltmannsforetak hjemme i stua, til et større aksjeselskap med stort lager/kontor, og ansatte.

Gjennom disse årene har jeg lært mye om både det å starte og drive et firma, men spesielt mye om utvikling og drift av nettbutikker.
Dette vil jeg gjerne dele med dere, og vil her gå gjennom noen av de viktigste punktene når det kommer til å starte ny nettbutikk.

Du har en idé, men er den gjennomførbar? Da må vi se på noen hovedpunkter:

– Er ideen din unik, eller er det andre som driver med noe liknende? Om du skal ut i et marked med konkurranse så må
du kunne fortelle deg selv hvorfor kundene dine skal velge deg, fremfor konkurrentene. Er din tjeneste/eller produkt, mer unikt?
Har det bedre kvalitet? Eller vil du være konkurransedyktig på pris? Kan du svare ja på en av disse, er det absolutt potensiale
for din tjeneste/produkt i samme marked.

Videre, må du kunne fortelle kundene hvorfor din tjeneste/produkt nettopp er mer unikt/ har bedre kvalitet, eller hvordan
du kan selge det rimeligere enn konkurrentene, uten at de vil tenke at det da muligens «er verdt» mindre. Navn og domene:

Personlig er noe av det første jeg alltid selv gjør når jeg skal stare noe nytt å finne navn for ideen. I mitt tilfelle, og mest aktuelt her,
navn på selve nettbutikken.

Hva skal din nye nettbutikk hete? Her er det ingen fasit for hvordan navn bør stå til idé, men at navnet på nettsiden
(som da også blir domenet) gjenspeiler noen av eller noe med produktene, eller er/inneholder navnet på/egenskapene til produktene er å anbefale.

Når du har laget deg noen forslag til navn og domene, bør du sjekke at navnet ikke er varemerke beskyttet.
Det kan gjøres i patentregisteret her. Videre må du sjekke om domenet er ledig, og registrere domenet.
Er norske kunder din målgruppe? Da bør du velge .no domenet. Domenesjekk og registrering kan for eksempel gjøres her hos Domeneshop.

Om ikke domenet er ledig, må du tilbake i tenkeboksen, navnet på nettsiden bør absolutt være det samme som domenet.

Spørreundersøkelse:
Om du ikke ønsker kaste bort mye tid, og risikere store summer er en måte å verifisere ideen på, og få arrangert en spørreundersøkelse.
Det finnes en rekke nettsider hvor du enkelt kan lage din egen spørreundersøkelse for å avdekke om din tjeneste/produkt er noe målgruppen vil kjøpe.

Når du har opprettet spørreundersøkelsen, kan du dele den i ulike forum/Facebook grupper, blant venner etc.
Da er det viktig at du påpeker hvilken målgruppe du ønsker svarer (eksempelvis jenter 18-25 år).
For å få ærlige svar, som er kritisk i en spørreundersøkelse, vil det være en fordel om spørreundersøkelsen er anonym,
og du også påpeker dette når du deler undersøkelsen. Marked = Etterspørsel

Er etterspørselen stor nok i markedet, til at du vil klare å få solgt din tjeneste/produkt til kundene?
Er kundemassen der fra før av, slik at du i bunn og grunn må få over kunder fra konkurrentene til deg,
eller er dette helt nye kunder som kanskje ikke vet de vil ha produktet før de ser det?
Dette er viktige punkter som vil danne grunnlag for vurderingen av om ideen din er gjennomførbar,
og hvordan markedsføringen senere bør legges opp. Selge tjeneste eller produkt?

Skal du selge en tjeneste uten behov for innkjøp av produkter, så trenger du ikke lete etter leverandører.
De aller fleste som starter nettbutikk trenger leverandører på et tidspunkt.
Skal du selge et produkt er prosessen med leverandører kritisk.

Skal du kjøpe fra Norge, eller fra utlandet? Det er dessverre slik at for at de fleste som starter ny nettbutikk i Norge idag
skal klare å få noe fortjeneste, så må produktene kjøpes inn fra produseringsland som Kina, Korea, o.l.
Her finnes det ekstremt mange fabrikker og leverandører, som gjør at prosessen med å finne riktig
leverandør(er), kan ta tid – men er svært viktig for at du skal de produktene du ønsker selge – til fornøyde kunder.

1: Finn ut hvilket produkt du skal selge – Eventuelt i hvilke varianter og størrelser, og/eller om
det skal være spesialdesignet til noen grad.

2: De største fabrikkene og leverandørene i verden finner vi på større nettsider som for eksempel alibaba.com.
Gjør Research og finn ut hvor det er mest sannsynlig at du vil finne dine leverandører.

3: Legg ut en forespørsel: På alle de større sidene er det mulig å registrere seg, og legge ut en forespørsel for det du ønsker.
Her skriver du hvilket produkt du er ute etter, egenskaper som utseendet, kvalitet, eventuelle spørsmål/kriterier
om leveringsmetoder, leveringstid (ulike fraktselskap som FedEx, DHL, UPS har svært ulik leveringstid, så er dette noe som hater?
Da bør du f.eks. fortelle leverandørene at du kun ønsker DHL).

Lag spørsmålene dine klare på forhånd, så forenkler dette hele prosessen. Du vil da få melding fra aktuelle leverandører,
og kan ta prosessen videre med hver leverandør du finner potensiell. ALLTID be om en test av produktet, før du går til større innkjøp.
Alle «trygge» og gode leverandører tilbyr produkt-test gratis, eller for en lav pris.

Prissetting:
Når du har fått noen priseksempler fra leverandør, kan du regne ut hva produktet bør koste ut til kunde, og fortjeneste.

En måte å gjøre dette på er å bruke avanse til å fastsette utsalgsprisen. Her inneholder avansen samtlige indirekte kostnader
i tillegg til fortjenesten (indirekte kostnader er andre kostnader knyttet til din bedrift, som strøm, innkjøp av pc, etc.)

Vi tar varekostnad (leverandørens produktpris +fraktpris + evt toll/fortollingsgebyr), og plusser på ønsket avanse (eksempelvis 70%):

Eksempelvis, om varekostnaden for produkt x er kr 150,- og vi ønsker 70% avanse blir salgsprisen: 255,-

Er dette en reel pris i forhold til markedet, bør den være lavere, eller kanskje høyere? For å finne ut av dette,
bør du undersøke hvordan dine konkurrenter priser produktene, og eventuelle ulikheter mellom konkurrentene
sine produkt og ditt produkt, og hvordan det kan rettferdiggjøres i pris ut til kunde. Fortjeneste:

Når du skal regne ut fortjeneste, husk å ta i betraktning moms og skatt som skal betales til staten.

Brutto fortjeneste (før skatt) = Utsalgspris – Mva – Varekostnad

Eksempel: Kunde betaler 400 kr for produkt Y, varekostnaden var 150 kr. Da blir regnestykket slikt:

400 (inkl. mva)

– 80 (mva)

– 150

= 170 kr brutto fortjeneste (før skatt). Husk at mva og skatt skal betales til staten, og bør settes av jevnlig på egne bankkontoer.


OPPRETTE FIRMA:

Når du har undersøkt markedet, og verifisert ideen din, funnet leverandører og reell mulig prissetting i forhold til markedet,
er neste steg å opprette firma om ikke du har et eksisterende. Det er alltid viktig å opprette firma FØR du
kjøper inn tjenester/produkter, slik at de kan utgiftsføres i regnskapet til firmaet.

I hovedsak er det 2 firmaformer som er vanlig å velge mellom: Enkeltmannsforetak og AS (aksjeselskap).

Er dette et «enkelt» firma, i form av få utgifter, og få eller ingen ansatte? Da er enkeltmannsforetak anbefalt.
Ulempen her, som det er viktig å ta med seg, er at under et enkeltmannsforetak så blir du stilt personlig ansvarlig om firmaet
skulle skylde penger og ikke klare å tilbakebetale. I et AS stilles du ikke personlig ansvarlig, men AS er dyrere å opprette,
og drifte, og krever noe mer avansert regnskap, og flere innsendinger av oppgaver i Altinn. Uansett hvilken firmaform du velger,
så anbefaler vi på det sterkeste en regnskapsfører fra dag 1, som du overlater ansvaret til når det kommer til oppretting av firma,
føring av regnskap, innsending av regnskap, og innsending av pålagte oppgaver i Altinn.

Forhør deg med flere regnskapsfører, sammenlign priser og finn en du føler deg trygg på!

Opprette enkeltmannsforetak:
Du kan selvsagt relativt enkelt også opprette enkeltmannsforetak selv, det gjøres slik:

Du må registrere deg i Brønnøysund registeret, og det gjør du ved å sende inn samordnet registermelding:
Du må registrere deg i Enhetsregisteret. (gratis)

Om du skal drive varesalg, altså selge innkjøpte varer, så må registrere deg i Foretaksregisteret. (Pris: rundt 5000 kr)

Du må registrere deg i merverdiavgiftregisteret når omsetningen (det kunder har betalt inn) overstiger 50.000,- i løpet av 12 måneder.
Du kan altså vente med dette til 50.000 er nådd. Firmalån? Velg AS!

Trenger du å ta opp lån for å komme i gang, da gjelder det samme her som med regnskapsfører.
Forhør deg med flere banker, les nøye gjennom renter, gebyrer og betingelser, og finn deg en trygg bank du kan stole på.

Skal bedriften din ta opp et større lån, vil vi absolutt anbefale at du registrerer aksjeselskap, og har med en regnskapsfører
på hele prosessen med registrering og videre føring av regnskap og innsending av oppgaver. Ha egne oversikter:

Selv om du har regnskapsfører, så er det viktig å føre jevnlig oversikt selv også, slik at du hele tiden har kontroll
på at det som er skyldig av moms og skatt til staten ikke blir brukt. Opprett en egen bankkonto hvor du kan sette
av moms og skatt, og regn ut og overfør omtrentlig riktige beløp 1-2 ganger i måneden.

Et enkelt eksempel, januar måned:

Omsetning: 200 000

Utgifter: 40 000

Mva til staten: 200 000 / 5 = 40 000

Skattegrunnlag: 200 000 – 40 000 – 40 000 = 120 000 før skatt. 40% skatt = 48 000

I dette eksemplet må 88 000 settes av på kontoen du har laget for avsetting av moms og skatt.

Skatteprosenten bestemmes av skattekortet som du bør bestille/oppdatere samtidig som du oppretter bedrift,
og avhenger av om du har andre inntektskilder etc.

Har du kjøpt inn varer med moms, kan du få fratrekket disse momsbeløpene fra momsen du skylder.

Spar alltid, på alle kvitteringer.

Ønsker du rådgivning vedrørende oppstart av firma, utvikling, eller drift av nettbutikk?

Del gjerne!