Lage nettbutikk, vi hjelper dere! Men hvordan skape trafikk inn til nettsiden?
Her skal vi snakke litt om viktigheten av synlighet, og hvordan bli synlig:
Vi liker å si at for å bli synlig på nett, så kommer du svært langt med Sosiale medier, Google og Nyhetsbrev.

Google

For å forklare hvor viktig Google er for nettbutikker / nye nettbutikker så liker jeg å si at uten Google så hadde ikke LuxusHair eksistert i dag.
Pr. i dag får vi 15% av trafikken inn til nettsiden via Google Organisk, og hele 60% inn til siden via Google CPC (Google Ads).
Her vil jeg kort ta for meg de viktigste Google produktene for nettbutikker / nye nettbutikker, og hvorfor disse er kritiske å arbeide med.

Google kan defineres som verdens ledende søkemotor, og vi deler inn i organiske søk og betalte søk. (Google Ads).

Google Organisk:
Google organisk handler om å rate høyt på søkemotorens rangering av relevante resultater når personen utfører et søk,
og er ikke noe bedriften/nettbutikken kan betale for i form av ads i den forstand.
De organiske søkene er de som legger seg rett under de øverste resultatene som er Google Ads (betalte annonser).
En person kan for eksempel søke på «Svart kjole», og da ønsker selvsagt firmaer som selger svarte kjoler som
sine hovedvarer å dukke opp når «svart kjole» blir søkt på. I denne sammenhengen er det spesielt viktig å komme på
førstesiden til søkemotoren, da det er kun et fåtall som vil klikke til side 2. Deretter er det slik at desto høyere
plassering på første side, desto mer trafikk (klikk) vil vi få.

De resultatene som dukker opp når vi googler noe kalles SERP, og det er her vi ønsker være synlige.
Hvordan blir vi synlige på Google organiske søk?
På fagspråket ville vi skrevet «Hvordan optimalisere organiske søk gjennom søkemotoroptimalisering (SEO?)

Google har roboter som rangerer søkeord i henhold til nøkkelord, overskrifter, og relevant innhold på siden.
Det er dette vi må arbeide med for å bli synlige, og dette kalles søkemotoroptimalisering:

1:
Finn viktigste søkeord/nøkkelord:
Ha utgangspunkt i en nettside, og avdekk de viktigste søkeordene for dere.
Gode verktøy å integrere her kan være Google Trends for sjekke ut hvilke søkeord som brukes mest innen din bransje.
Velg ut de viktigste nøkkelordene, men husk at de «typiske» og mest populære søkeordene er også mye vanskeligere å konkurrere på.
Derfor bør du velge noen få populære, men også noen mindre populære (mindre konkurranse) men som har et stort nok målgruppevalg.
Her er en fin enkel guide for hvordan du finner og bruker nøkkelord.

2:
On Page optimering:
Dette handler om å optimalisere nettsiden. Det er viktig at nettsiden ikke «bare ser fin ut», men også scorer bra på Googles kriterier.
Noen viktige punkter her er:
– Url, tittel og overskrift bør passe til innholdet på hver enkelt side/produkt
– Overskriftene bør ikke ha mer enn 15 ord, bør være klare og tydelige, og passe til innholdet
– Innholdet bør ha både tekst, bilder, og gjerne videoer. Google ser ut til å like tekster fra 1000-2000 ord med god og relevant
informasjon omhandlende temaet til nøkkelordet.
– Nøkkelord (som tidligere utpekt) bør gå igjen på siden, men ikke for mange ganger, da google vil se på det som negativt.

3: Off page optimering:
Dette handler om å få linker fra utenfor nettsiden (andres nettsider), inn til din nettside.
Dette kan gjøres gjennom å linke til andre nettsider gjennom samarbeid, slik at dere sammen rater høyt i Google.
I tillegg kan du benytte deg av online PR, epost-markedsføring (nyhetsbrev), og Sosiale medier for å optimalisere «Off page».

Det finnes en rekke gratis verktøy som kan analysere hvordan Google ranker On page optimalisering på deres nettbutikk, som f.eks her.
Utfør en gratis analyse, og arbeid videre ut i fra resultatene av analysen.

Gjennom våre nettbutikk-pakker, kan vi tilby søkemotoroptimalisering (herunder utforming av sider/artikler), som en ekstra tjeneste.

Google Ads:
Google Ads er betalt annonsering på og gjennom Google.
Dette er de annonsene du ser øverst når du søker på noe i google sin søkemotor merket med «Ad».
Som nevnt ovenfor får LuxusHair 60% av trafikken sin fra Google Ads, som viser til at dette faktisk er annonsering det er verdt å betale for.
Gjennom Google Ads når du ut til potensielle kunder når de søker etter bedrifter som din i Google Søk og på Google Maps.
Du betaler bare for resultater, for eksempel når noen klikker for å besøke nettstedet ditt eller ringer til bedriften din, og du velger selv budsjett.
Eksempelvis kr 50,- pr. dag.

Du kommer raskt i gang med Google Ads her og er du helt ny på annonsering? Her kan du lære hvordan man skrive gode annonser.


Google My Business

Med en Google Min bedrift-konto får du mer enn en bedriftsoppføring.
Med den kostnadsfrie bedriftsprofilen kan du enkelt nå ut til kunder på Google Søk og i Google Maps.
Dette er helt gratis, og alle bedrifter bør opprette Google My Business, og legge inn noe jobb her ved å fylle inn åpningstider
(om tilgjengelig), bilder, og evt. Annen ønskelig tekst.

Google Analytics
Google Analytics er et gratis verktøy for analysering som gir statistikk og grunnleggende analytiske verktøy for
markedsføring og søkemotoroptimalisering.

Noen av funksjonene i Google Analytics:
Se kilder (hvor trafikken(besøkende) kommer fra.
Se demografisk statistikk (hvilken målgruppe besøker nettsiden/handler på nettsiden).
Detaljert statistikk rundt salg (om du selger produkter); som kilde, beløp, tid på døgnet m.m.
Egendefinerte rapporter
og mye mer!

I våre nettbutikk-pakker, inkluderer vi selvsagt oppretting av Google Analytics konto
slik at dere hele tiden kan følge med og analysere trafikk (og eventuelle salg).

Sosiale medier:

«Alle» er på sosiale medier, men vi er spredt ut ifra våre interesser, alder, kjønn og annet.
Hvordan skal vi da vite hvilke sosiale medier vi skal markedsføre oss på?

Her må vi tenke gjennom hvilket produkt vi selger, hvem målgruppen til produktet er,
og videre hvilke sosiale medier målgruppen bruker. De største, og mest aktuelle er som regel: Facebook,
Instagram, Youtube, Snapchat, og TikTok. På alle disse kanalene er det mulighet for å publisere tekst/bilder/videoer gratis,
eller betale for økt antall visninger/klikk. Start med den kanalen du føler har mest potensiale, og les deg opp i det
grunnleggende når det kommer til publisering av innlegg eller annonsering på denne kanalen.

På Facebook og Instagram kan du for eksempel definere din målgruppe ut ifra kjønn, alder, interesser, demografi m.m,
og dette bør absolutt benyttes slik at du får en mye høyere sjanse for treffsikkerhet mot akkurat din målgruppe.
Spesielt viktig er dette om du betaler for annonsering (på for eksempel Facebook), slik at du ikke betaler for at personer som absolutt ikke er mulige kunder, skal se din annonse.

Prøv deg frem med forskjellige formater (eksempelvis et bilde + tekst en dag, video en annen dag etc),
og analyser i ettertid hvilke annonser som har godt best/dårligst, lær av dette, og prøv igjen!
En av fordelene med annonsering på Facebook og Instagram er at disse to er connected.
Annonserer du på Facebook kan du enkelt dele til deres Instagram profil og omvendt.
Ønsker du starte med Facebook og Instagram, bør du opprette en bussiness-manager konto som gir deg en rekke gratis
verktøy, og analyseringsmuligheter.

Betaler du for annonsering på ulike plattformer er det spesielt viktig å følge med og analysere resultater.
Hvis en annonse ikke gir noen klikk på x antall dager, hvorfor skal vi da fortsette å betale for den?

Her er en veldig fin artikkel som lærer deg det viktigste når det kommer til annonsering på sosiale medieplattformer som Facebook og Instagram, forskjellen mellom ulike formater, og en rekke råd og tips til hvordan du lykkes best med annonsering på sosiale medier.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev: E-post markedsføring er fremdeles i vekst, det til tross for at mange spådde at e-posten ville lide en snarlig død da sosiale medier vokste frem.
For vår del, er nyhetsbrev den viktigste kilden til trafikk og salg etter Google CPC, Google organisk og direkte trafikk.

Dette betyr med andre ord, at nyhetsbrev også er en svært viktig markedsføringskanal.

Det finnes en rekke programmer for utvikling og utforming av nyhetsbrev, og vi har (8 års) erfaring med Mailchimp.

Vi anbefaler derfor også at dere intrigerer Mailchimp-registrerings-skjema (eller andre tilbydere) på forside,
eller andre steder på deres nettside. Slik kan dere enkelt samle opp mailadresser dere kan senere sende ut informasjon, nyheter, og tilbud til.

For å få flere abonnenter til nyhetsbrevet, kan en også kjøre konkurranser/tilbud på dette.
«Abonner på vårt nyhetsbrev, få 15% velkomstrabatt», også videre.

Ulike typer nyhetsbrev – hvilke passer best?

Hvilke typer nyhetsbrev som passer best er helt avhengig av hva ditt firma ønsker å formidle,
eller rett og slett – hva er kundene dine opptatt av?
Noen eksempler for ulike typer her er: Nyheter og oppdateringer fra selskapet, informasjonsartikler, produktinformasjon,
salg/kampanjer, spørreundersøkelser.

Når skal du sende nyhetsbrevet?

Sender vi ut tilbud/kampanjer svarer over 85% at de vil motta dem minst månedlig,
mens litt over 60 prosent vil ha dem minst ukentlig. Dette kan bli brukt som et utgangspunkt, men følg med.
Opplever dere en periode mye avmeldinger, kan det tyde på at nyhetsbrev sendes for ofte.

Tidspunkt: Det er anbefalt å prøve ut forskjellige tidspunkt (dag/dato/klokkeslett), og analyser hva som fungerer best.
På generelt grunnlag er tirsdag vanligvis den best dagen, etterfulgt av torsdag, etterfulgt av onsdag.
Lørdag og søndag scorer lavest på åpningsrate, men konverterer desto bedre når e-posten først blir åpnet.

 

Del gjerne!